כפי שאדם אשר כותב עם שגיאות כתיב, לא יזהה את השגיאות של עצמו מפני שהוא אינו יודע שהן שגיאות, כך לא כל אחד יידע האם הכתיבה שלו נכונה וטובה.
כתיבה נכונה, תקנית וללא שגיאות היא הכרח עבור כל אתר אשר שואף להפוך לשיווקי וידידותי ללקוח. כתיבה תקנית תהפוך את התוכן לאיכותי יותר, ברור ונוח לקריאה.
אתר הכתוב בצורה מסודרת, וללא טעויות כתיב, יהיה ידידותי למנוע חיפוש ומתאים ונוח לקידום.
קיבצנו מספר עקרונות אשר יעזרו לכם להימנע מטעויות ומכתיבה לא תקנית,
א. להימנע משפת דיבור.
כאשר כותבים כפי שמדברים, הכתיבה הופכת מלאה במילות קישור עודפות, ונשמעת מסורבלת וזולה. אין צורך לכתוב "הם היו אלו שהקימו את החברה". מספיק "הם שהקימו את החברה". מילים מיותרות הן מיותרות. במקום "אנחנו לא", יש לכתוב- "איננו".
ב. להיזהר מביטויים שאינכם מכירים.
במדריך לכתיבה "נכונה" באינטרנט, נתקלתי בביטוי "עד זה לא מכבר". זוהי הכלאה בין שני ביטויים שונים שאינה קיימת בעברית. היזהרו מיומרנות.
ג. וגם מכאלו שאתם כן מכירים.
לעיתים משתמשים בביטוי נכון, אך בצורה לא נכונה. לדוגמא: "אם נפרוט את היום לפרוטות". הביטוי נפרוט לפרוטות קיים כמובן, אך הוא צריך להתייחס למשהו שבצורה ברורה ניתן לחלק אותו לחלקים. יום יכול להתחלק לעשרות נושאים שונים.
ד. לשייך פעלים בצורה נכונה:
כאשר כותבים: "מטרתם של השטיחים הוא ליצור אווירה חמימה", האם הכוונה שלשטיחים עצמם יש מטרה? צריך לכתוב "המטרה בשימוש בשטיחים", או "המטרה בריפוד הרצפה בשטיחים". אמנם אנשים מבינים את הכוונה, אך הכתיבה צורמת.
ה. להפחית בסלנג.
"תהפכו לתותחי מכירות", "תשחקו אותה", "בקטנה", "נעלה אתכם על טיל". כל ביטויי הסלנג, אינם מתאימים לכתיבה תקנית ויוצרים רושם "חפיפניקי".
ו. לכתוב את הנושא בתחילת המשפט.
במשפט כמו, "למרות שבעבר, פעם אחר פעם, במשך שנים רבות, ניכשל מוטי בניסיונותיו", הקורא לא יבין על מה מדובר עד שיגיעו לסוף המשפט, ורק אז ינסה להיזכר מה בכלל נכתב שם. צריך לפתוח את המשפט עם "בעבר נכשל מוטי בניסיונותיו'", ורק אז את ההמשך.
ז. פסיקים ונקודות.
פסיקים: כולם למדו שלא שמים פסיק לפני "וו". זה לא תמיד נכון: אם זוהי רשימה של מספר פריטים, "עמית, שחר ומיכל", אז אכן יש צורך בפסיק, אך אם ה"וו" מחברת בין שני משפטים , נשים פסיק: "הקבוצה טסה למחנה אימונים אמסטרדם, ותשוב ארצה בתחילת השבוע הבא ".
נקודות. טוב להשתמש בנקודה על מנת לחלק משפטים ארוכים ומסורבלים. רצוי לחתוך את המשפט במקום שאכן מתחיל נושא חדש. לרוב נזהה את המקום הנכון לחתוך על ידי "וו" החיבור (זו שלפניה יש פסיק). הפרדת המשפטים תבטל את הצורך ב"וו".
ח. לכתוב טקסט אחיד.
אם התחלנו את הטקסט בגוף ראשון, עלינו להתמיד בכך. לא לקפוץ בין "כיצד נכתוב טקסט שיווקי", ל "כיצד תכתבו טקסט תקני", ל"איך כותבים משפט נכון".
ט. כתיבה ביחיד ולא ברבים.
מכיוון שבעברית, שלא כמו באנגלית, ברגע שמתחילים לכתוב ברבים, הדבר משפיע על מילים רבות בהמשך, עדיף לפנות אל ה"קורא" ולא אל "הקוראים".אם בכל זאת כותבים ברבים, יש לזכור לנהוג כך עד סוף הקטע.
כתיבה נכונה, תקנית וללא שגיאות היא הכרח עבור כל אתר אשר שואף להפוך לשיווקי וידידותי ללקוח. כתיבה תקנית תהפוך את התוכן לאיכותי יותר, ברור ונוח לקריאה.
אתר הכתוב בצורה מסודרת, וללא טעויות כתיב, יהיה ידידותי למנוע חיפוש ומתאים ונוח לקידום.
קיבצנו מספר עקרונות אשר יעזרו לכם להימנע מטעויות ומכתיבה לא תקנית,
א. להימנע משפת דיבור.
כאשר כותבים כפי שמדברים, הכתיבה הופכת מלאה במילות קישור עודפות, ונשמעת מסורבלת וזולה. אין צורך לכתוב "הם היו אלו שהקימו את החברה". מספיק "הם שהקימו את החברה". מילים מיותרות הן מיותרות. במקום "אנחנו לא", יש לכתוב- "איננו".
ב. להיזהר מביטויים שאינכם מכירים.
במדריך לכתיבה "נכונה" באינטרנט, נתקלתי בביטוי "עד זה לא מכבר". זוהי הכלאה בין שני ביטויים שונים שאינה קיימת בעברית. היזהרו מיומרנות.
ג. וגם מכאלו שאתם כן מכירים.
לעיתים משתמשים בביטוי נכון, אך בצורה לא נכונה. לדוגמא: "אם נפרוט את היום לפרוטות". הביטוי נפרוט לפרוטות קיים כמובן, אך הוא צריך להתייחס למשהו שבצורה ברורה ניתן לחלק אותו לחלקים. יום יכול להתחלק לעשרות נושאים שונים.
ד. לשייך פעלים בצורה נכונה:
כאשר כותבים: "מטרתם של השטיחים הוא ליצור אווירה חמימה", האם הכוונה שלשטיחים עצמם יש מטרה? צריך לכתוב "המטרה בשימוש בשטיחים", או "המטרה בריפוד הרצפה בשטיחים". אמנם אנשים מבינים את הכוונה, אך הכתיבה צורמת.
ה. להפחית בסלנג.
"תהפכו לתותחי מכירות", "תשחקו אותה", "בקטנה", "נעלה אתכם על טיל". כל ביטויי הסלנג, אינם מתאימים לכתיבה תקנית ויוצרים רושם "חפיפניקי".
ו. לכתוב את הנושא בתחילת המשפט.
במשפט כמו, "למרות שבעבר, פעם אחר פעם, במשך שנים רבות, ניכשל מוטי בניסיונותיו", הקורא לא יבין על מה מדובר עד שיגיעו לסוף המשפט, ורק אז ינסה להיזכר מה בכלל נכתב שם. צריך לפתוח את המשפט עם "בעבר נכשל מוטי בניסיונותיו'", ורק אז את ההמשך.
ז. פסיקים ונקודות.
פסיקים: כולם למדו שלא שמים פסיק לפני "וו". זה לא תמיד נכון: אם זוהי רשימה של מספר פריטים, "עמית, שחר ומיכל", אז אכן יש צורך בפסיק, אך אם ה"וו" מחברת בין שני משפטים , נשים פסיק: "הקבוצה טסה למחנה אימונים אמסטרדם, ותשוב ארצה בתחילת השבוע הבא ".
נקודות. טוב להשתמש בנקודה על מנת לחלק משפטים ארוכים ומסורבלים. רצוי לחתוך את המשפט במקום שאכן מתחיל נושא חדש. לרוב נזהה את המקום הנכון לחתוך על ידי "וו" החיבור (זו שלפניה יש פסיק). הפרדת המשפטים תבטל את הצורך ב"וו".
ח. לכתוב טקסט אחיד.
אם התחלנו את הטקסט בגוף ראשון, עלינו להתמיד בכך. לא לקפוץ בין "כיצד נכתוב טקסט שיווקי", ל "כיצד תכתבו טקסט תקני", ל"איך כותבים משפט נכון".
ט. כתיבה ביחיד ולא ברבים.
מכיוון שבעברית, שלא כמו באנגלית, ברגע שמתחילים לכתוב ברבים, הדבר משפיע על מילים רבות בהמשך, עדיף לפנות אל ה"קורא" ולא אל "הקוראים".אם בכל זאת כותבים ברבים, יש לזכור לנהוג כך עד סוף הקטע.
גיא יום טוב, מנכ"ל Advanced Web Marketing חברה לקידום אתרים במנועי חיפוש ובניית אתרים. בעל ניסיון של 7 שנים בתחום האינטרנט. Advanced Web Marketing מתמחה בבניית אתרים, קידום אתרים במנועי חיפוש וניהול קמפיינים ממומנים